Persbericht Rijkswaterstaat: Prins Bernardsluis - 480 slangen vervangen 6 en 7 september

Persbericht Rijkswaterstaat

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Oostelijke sluiskolk (duwvaartkolk) Prins Bernardsluis van vrijdag 6 september tot zaterdag 7 september wegens onderhoud gestremd

Rijkswaterstaat werkt van vrijdag 6 september 20.00 uur tot zaterdag 7 september 22.00 uur aan de Prins Bernardsluis in Tiel. De hydrauliekslangen en de geleidewielen van de hefdeuren van de oostelijke kolk (de duwvaartkolk) vervangen. Dit is preventief onderhoud zodat de sluis goed en veilig blijft functioneren en om onverwachte stremmingen te voorkomen. De westelijke kolk (de smalle kolk) blijft wel in bedrijf. De scheepvaart moet rekening houden met wachttijden of omvaartijden.

480 slangen

Eens in de zoveel tijd moeten de hydrauliekslangen en geleidewielen in de sluis vervangen worden. De stremming is nodig, omdat de hydrauliekslangen de deuren bedienen. De geleidewielen geleiden de sluisdeuren bij het omhoog en naar beneden gaan van de deuren. Bij het wisselen is bediening dus niet mogelijk. Het gaat om het vervangen van ruim 480 slangen. Bij het af- en aankoppelen van de hydrauliekslangen worden extra beschermingsmaatregelen als olie absorberende doeken en opvangbakken gebruikt om milieuverontreiniging te voorkomen. Er moet veilig gewerkt kunnen worden en dat vraagt tijd.

Stremming

De onderhoudswerkzaamheden aan de oostelijke kolk worden van vrijdag 6 september 20.00 uur tot zaterdag 7 september 22.00 uur uitgevoerd. De wachttijden voor alle schepen kan oplopen tot meerdere uren. De duwvaart vanuit Amsterdam richting Rotterdam (en omgekeerd) kan eventueel omvaren via de Lek en de Prinses Beatrixsluis. De duwvaart vanuit Duitsland richting Amsterdam (en omgekeerd) kan omvaren via het Pannerdensch kanaal en de Nederrijn. Bij Wijk bij Duurstede of Nieuwegein kan het Amsterdam-Rijnkanaal weer gevolgd worden naar Amsterdam. De westelijke (smalle) kolk is wel beschikbaar voor scheepvaart.

Hinder

Rijkswaterstaat is verantwoordelijk is voor de veiligheid en doorstroming op en rond de vaarwegen en zorgt ervoor dat eventuele hinder tot een minimum beperkt blijft. Deze werkzaamheden zijn bewust in het weekend en 's nachts gepland omdat dan het aanbod van beroepsvaart lager is. Rijkswaterstaat verwacht voor de bewoners op de sluis beperkte geluidshinder. Zij worden geïnformeerd. Weggebruikers ondervinden geen hinder.

Meer berichten