Foto:

Persbericht over bodemverontreiniging

Wijk bij Duurstede, 19 juli 2019

Bodemverontreiniging bij de Ossenwaard in Cothen
De bodem nabij de Ossenwaard 2A is verontreinigd. Het gaat om de stof PER (perchloorethyleen). Dit is ontdekt, toen de bewoners van deze woning contact opnamen met waterleidingbedrijf Vitens. Ze merkten dat hun leidingwater een rare smaak had. Daarop heeft Vitens onderzocht wat er aan de hand kon zijn. Daaruit bleek de verontreiniging. Het gebied dat binnenkort onderzocht wordt, begint bij de kruising met de Bloemenwaard. Het gaat verder in westelijke richting van de Ossenwaard tot aan het Kersenpaadje.

Om deze vervuiling beter in beeld te krijgen, is verder onderzoek nodig
Op dit moment is namelijk nog niet duidelijk tot hoe ver de bodemverontreiniging loopt. Ook is de oorzaak ervan nog niet bekend. Daarom gaat adviesbureau Tauw in juli/augustus de bodem van de omliggende percelen en de weg nader onderzoeken. Tauw doet dat namens de Provincie Utrecht.

Bij Ossenwaard 2A zijn maatregelen getroffen, die niet nodig zijn bij de omliggende woningen
In de woning Ossenwaard 2A zijn voor de gezondheid van de bewoners tijdelijke, beschermende maatregelen getroffen. Er liggen nu nieuwe waterleidingbuizen, die geen stoffen uit de bodem doorlaten. Verder zijn bij die woning maatregelen genomen om uitdamping uit de bodem in huis tegen te houden. Dat is niet nodig in de aangrenzende nieuwbouwwijk De Kamp. De waterleidingbuizen daar laten geen stoffen uit de bodem door.

De gemeente heeft de inwoners uit de directe omgeving per brief geïnformeerd
Wethouder van Milieu, Hans Marchal, vertelt: 'In onze brief staat uitleg over de verontreiniging. Ook vragen we de bewoners om hun medewerking. Tauw wil in verschillende tuinen van inwoners en op de openbare weg grondboringen houden. Zo wordt duidelijk tot hoe ver de verontreiniging doorloopt en hoe erg die is. De betreffende bewoners is gevraagd hun toestemming te geven, dat onderzoekers hun tuin in mogen.' Verder heeft de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) contactgegevens nodig van de eigenaar/bewoner. De ODRU maakt dan met hem of haar afspraken over wanneer Tauw langs komt voor grondboringen. Niet op alle adressen zijn grondboringen nodig.

Op de website van de gemeente staan veel gestelde vragen en antwoorden
Wie meer wil weten over de verontreiniging, kan kijken in de veel gestelde vragen en antwoorden op: www.wijkbijduurstede.nl/bodemverontreinigingossenwaard. Staat uw vraag er niet bij? Neem in dat geval contact op met de heer De Rijk van de ODRU. Dat kan via e-mail: info@odru.nl t.a.v. de heer De Rijk of bel naar de ODRU, telefoonnummer 088-0225000. Vraag dan naar de heer De Rijk.

Meer berichten