Foto: Ben Blom

Verbeelding van de eigen identiteit

Door Ben Blom

Beeldend kunstenaar Hiu Jen Lai

Nieuwe Wijkenaren zijn er in alle leeftijden, dus ook op de basisscholen van Wijk. Het Wijks Atelier wilde deze kinderen uitdagen om hun kennis en ervaring in te brengen in kunstwerken. Het project werd op de Horn uitgevoerd en ondersteund door o.a. het ondernemersfonds, het cultuurfonds, de Wijkse stichting en het Wijks Atelier.

We komen langs op de tiende lesdag. De kinderen die mee hebben gedaan in het project vertellen aan een klas wat ze gemaakt hebben en wat daar achter zit. In groepjes van vier hebben ze samen een droomhuis gemaakt, een huis waar ze zelf in zouden willen wonen. Omdat de kinderen veel meer hebben gezien dan sommige leeftijdsgenootjes, werd er veel fantasierijker gebouwd dan in een gemiddelde Vinex-locatie.

Een ander kunstwerk was een masker, dat er uit moest zien zoals hun held er uit ziet. Op de foto is een aantal te zien. De kinderen hebben ook beschreven welke held dat is en waarom hij de held is en wat de held leuk vindt om te doen en te eten.

En als derde object hebben de kinderen een boek gemaakt waarin hun identiteit centraal staat. Ook dit hebben ze in groepjes gemaakt, want het is best moeilijk om vast te stellen waar je goed in bent: dat weten je vriendjes en klasgenoten vaak veel beter. De kinderen vonden dat ze elkaar veel beter hadden leren kennen en begrijpen.

Hui Jem Lai heeft de groep tien lessen gegeven. Zij is zelfstandig kunstenaar. Haar achtergrond HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en docentenopleiding sluit perfect aan bij de beleefwereld van deze jonge kunstenaars. We wilden de kinderen wat vragen stellen. Dat mocht van Rosalie alleen als er nog meer van zulke lessen komen. Divina vindt het leuk dat ze elkaar beter hebben leren kennen.

Een groep had afgesproken dat Yousef, Sepanta en Ryan namens hun groep de presentatie zouden doen.

De drie wisten niet alleen helder uit te leggen wat ze gedaan hadden, maar ook de kinderen uit de klas er bij te betrekken en vragen te beantwoorden. Hoewel het best spannend was, was niets merken van hun nervositeit.

Voor kinderen en jongeren is het ingewikkeld om je eigen identiteit vast te stellen. Voor nieuwe Wijkenaren met een andere dan blanke huidtint maken wij het onbedoeld moeilijker door te vragen "waar kom je vandaan?". Om vervolgens na het antwoord "uit Utrecht" te vervolgen met de vraag naar de originele roots. De kinderen vertellen dat ze deze vraag regelmatig krijgen, terwijl het merendeel van hen in Nederland geboren is. Door deze vragen worden de uiterlijke verschillen benadrukt, terwijl kinderen gewoon kinderen zijn.

Meer berichten