Foto:

Schoolmusical De Horn genomineerd

DOOR: John Beringen

Op 19 februari wordt het spannend

Onlangs voerden de leerlingen van basisschool de Horn een Engelstalige musical op, genaamd 'Snowwhite and her lost dwarfs'. De vertoning was voor ouders en grootouders van de kinderen, maar is nu genomineerd voor een prijs van het Nationaal Instituut Onderwijs Promotie, kortweg NIOP.

Wijk bij Duurstede - Directeur Jan Heijman vertelt er meer over. "Dit is de derde Engelstalige musical die wij uitvoeren," laat hij weten. "Aan zo'n productie doen alle leerlingen mee waarbij de leerlingen uit groep 5 tot en met 8 de hoofdrollen bezetten," In het kort schetst hij wat er allemaal komt kijken bij zo'n uitvoering: "Om te beginnen repeteren we van januari tot oktober. En hierbij moet ik Simone Gijben in het bijzonder noemen voor haar taak als regisseuse en die als geen ander goed aanvoelt welk kind welke rol het beste kan spelen. En dan heb je de kostuums die voor een groot deel door de moeders worden gemaakt en niet te vergeten het script dat moet worden uitgeschreven. Daarvoor ben ik Pieter Goossens heel dankbaar. Dan de uiteindelijke uitvoering: heel veel technische zaken op het gebied van licht, geluid, en opnames. Die taken werden perfect uitgevoerd door de studenten van het ROC Creative College uit Utrecht. Nou hadden we al eerder 'I snowqueen' en 'The magic carpet' opgevoerd, maar na dit derde stuk kwam ik op het idee om het voor te dragen voor de NIOP-prijs. En toen kregen we te horen dat het stuk genomineerd werd."

Hoe ziet het vervolg er nu uit?
Heijman: "Dat is nog heel spannend. Op 19 februari moeten we met alle andere genomineerden in Utrecht een klein stukje opvoeren van 10 minuten; feitelijk een klein vervolg op 'Snowwhite and her lost dwarfs' en vervolgens zal gedeputeerde Mariëtte Pennarts bekend maken wie de NIOP-prijs in ontvangst mag nemen."

Aan het stuk doen alle 320 leerlingen van De Horn mee. Is daarvoor geen enorm groot podium nodig?
Heijman glimlacht als deze vraag ter sprake komt: "Die treden natuurlijk niet allemaal tegelijk op. Het stuk wordt verluchtigd met achtergrondfilmpjes waarin alle leerlingen de revue passeren. De kinderen die de hoofdrollen spelen, dus de dragende rollen, zijn wel voortdurend in beeld."
Hoe is men ooit op het idee gekomen om jonge kinderen Engelstalige musicals te laten uitvoeren?
"Hierin snijdt het mes aan twee kanten," reageert Heijman. "Kinderen die nu van de lagere school komen, spreken bijna vloeiend Engels. Dat is een bagage die ze heel goed kunnen gebruiken in hun verdere leven. En dan toneelstukken, ofwel drama om het beestje bij de goede naam te noemen, vormt weer een ontwikkeling in sociale vaardigheden. Voor jezelf opkomen, naar voren stappen en verlegenheid overwinnen... ook dat zijn dingen die een kind later goed van pas komen als ze volwassen zijn. Het is niet enkel en alleen voor de lol. En mochten we de prijs niet winnen, dan is het feit dat we in ieder geval genomineerd waren al een mooie prestatie."

Meer berichten