Foto: Caroline van Kappel

U bent bijna aan de beurt!

Kranttekening door Caroline van Kappel  

Op weg naar buiten, kom ik op de deurmat een zogenaamde flyer tegen. Er staat tegen een strakblauwe achtergrond in confronterend grote letters op: "U BENT BIJNA AAN DE BEURT!" Ik schrik me een hoedje! Wat zullen we nou krijgen? In twee jaar tijd zijn weliswaar mijn echtgenoot, mijn zeventienjarige hond en mijn moeder (in chronologische volgorde, niet op volgorde van relevantie) overleden, maar hoezo zou ikzelf nu bijna aan de beurt zijn? Dat tart elke statistiek en iedere risicoanalyse. Het is vast een reclame van een uitvaartonderneming. Na die Yarden-reclame met Adelheid Roosen kunnen we vanuit de uitvaartbranche alles verwachten immers. Dat schiet allemaal door mijn hoofd voor ik de flyer oppak en op de achterkant zie dat het gaat om de APK van mijn auto. Niet eens van de plaatselijke Renault dealer "Van de Kerkhof", dat zou al te mooi wezen.

Maar wát een opluchting. Ternauwernood aan de dood ontsnapt! En verontwaardigd ben ik ook meteen: Mij zo laten schrikken! Totaal misplaatste verontwaardiging, dat realiseer ik me even later ook wel. Dat ik die onzalige associatie heb, daar kan die autodealer natuurlijk niets aan doen. Dat ligt natuurlijk aan mij persoonlijk. Toch vraag ik me af in hoeverre dat zo is. Waarom wordt de boodschap (van de op handen zijnde APK) met die woorden en die lay-out gebracht? Heeft dat niet hetzelfde shockeffect op veel meer mensen? En zou dat stiekem toch de bedoeling zijn? Smakeloos en onbeschaamd, maar wel doeltreffend: Aandacht gegarandeerd!

Wat dacht ú bijvoorbeeld bij het lezen van de titel van deze column? En waar zou ú aan denken als u zo'n kaart op uw deurmat vindt? U BENT BIJNA AAN DE BEURT! Aan een controleafspraak bij de tandarts? Aan een waarschuwing van uw bank voor het toenemende risico van phishing-praktijken door computercriminelen? Aan een reclame van een beveiligingsfirma die in verband met het toenemend aantal inbraken in uw regio adviseert om uw sloten te laten vernieuwen? Aan de andere kant kan de boodschap natuurlijk ook juist positief worden opgevat: U bent bijna aan de beurt voor een prijs in de staats- of postcodeloterij! Of voor een gratis proefpakket schoonmaakmiddelen. Of voor een uitnodiging om deel te nemen aan de "kennisquiz" De slimste mens, hetgeen zomaar zou kunnen, want half Nederland is al aan de beurt geweest. Alles kan…Hoe dan ook: ik ga met mijn auto ergens anders naartoe voor een APK. Naar een kliniek voor een "preventieve" totale bodyscan. Je weet maar nooit…

Meer berichten

Shopbox