Het was passen en meten voor chauffeur Gijs. Onder de bomen was geen ruimte voor de kraan en hij moest toch voor de deuropening komen.  FOTO: Ben Blom
Het was passen en meten voor chauffeur Gijs. Onder de bomen was geen ruimte voor de kraan en hij moest toch voor de deuropening komen. FOTO: Ben Blom (Foto: Ben Blom)

Kielbalk Vikingschip ter plekke

Afgelopen maandag is het fundament van het Vikingschip in de scheepshal gearriveerd. De kielbalk van massief eiken is negen meter lang en weegt zo'n 500 kilo. Tevens werden de twee balken gebracht waaruit de voor- en achtersteven worden gemaakt. Samen vormen deze drie onderdelen het fundament waaraan de rest van het schip wordt opgehangen.

door Ben Blom

Wijk bij Duurstede - Balken voor een Vikingschip haal je niet op de hoek bij een bouwmarkt. De bouwploeg wordt ondersteund door de mannen van van Vliet Kastanjehout, niet alleen met een vriendelijke prijs, maar ook door de knowhow welk hout geschikt is én waar je dat kunt vinden. De balk voor de kiel krijgt straks het meest te verduren. Deze is daarom buiten het hart van de stam gezaagd, dat levert het meest stabiele hout. Het hout komt uit Nederland van een boom die over negen meter een doorsnede van een meter moet hebben gehad.

Vakmanschap

De chauffeur wist de kraan zo te bedienen dat alle balken naar binnen gehesen werden, door een ruimte van een gewone dubbele die bij dit formaat balken de dimensie van een muizengaatje leek te krijgen. Door de bouwploeg werd de kielbalk op zijn plaats gebracht, naast de bokken die afgelopen weken zijn vervaardigd.

Zomer

Met de enorme klus om de Kiel en de stevens te maken, zijn de mannen van de bouwploeg zeker deze zomer nog aan het werk. De eerste veertig planken voor de zijkant zijn inmiddels ook gebracht. De periode van voorbereiding is hiermee afgesloten, alle energie wordt vanaf nu direct omgezet in de bouw van het schip dat straks op handkracht over de Rijn en Lek zal varen. Een mooie aanvulling op Wijks' aanbod.

Meer berichten

Shopbox