Logo wijksecourant.nl


Het planningsoverleg dat aan zo'n project vooraf gaat moest noodgedwongen bij de opengeslagen deuren plaatsvinden.
Het planningsoverleg dat aan zo'n project vooraf gaat moest noodgedwongen bij de opengeslagen deuren plaatsvinden.

Er is weer elektriciteit in de Vikinghal

Door Ben Blom

Vikingschip Dorestad kan gebouwd worden: de mensen, de kennis en de faciliteiten zijn beschikbaar en ook ligt inmiddels het eerste hout in de Vikinghal. Initiatiefnemer Coos van den Hoek stelt vast dat de voorbereiding voorspoedig is verlopen: waar bij de Krommerijnder anderhalf jaar nodig was om te kunnen beginnen, bleek nu een half jaar voldoende.

Wijk bij Duurstede - Het scheelt natuurlijk dat Wijk in een eerder project heeft gezien wat zo'n bouwploeg kan realiseren, daarnaast zijn de goede contacten vanuit dit project in de loop der tijd verstevigd. En dan blijkt het "ineens" mogelijk om een prachthal als werkplaats in te kunnen richten en blijken partijen, vaak in stilte, hobbels weg te kunnen nemen. Ingewikkeld was de stroomvoorziening. Een pand met meerdere eigenaren, een installatie die ver overgedimensioneerd is, apparatuur dat langere tijd heeft stilgestaan. En opeens is het toch in een paar dagen administratief rond en komt een Wijkenaar met de juiste papieren op een vroege zaterdagochtend de hoofdkabel aan te sluiten op de hernieuwde meterkast.

Meteen in actie

Je kon merken dat de bouwploeg al stond te popelen om aan de gang te gaan. Afgelopen maandag moesten nog wat zaken nagelopen worden voor de elektriciteitsvoorziening, maar de eerste balken werden al gehalveerd en met de berekende onderlinge afstand op het profiel van de kiel gelegd, dat voorheen met een zaklampje met zwarte tape op de grond was uitgezet. De kiel wordt negen en een halve meter, de lengte over alles 14 meter. De drakenkop waarmee in vroeger tijden het kwaad onderweg werd verdreven, komt op 3,5 meter hoogte.

Stabiel

Als eerste worden in de hal de bokken gemaakt waarop het schip gebouwd wordt. Het schip gaat een gewicht van ca. 4,5 ton krijgen, dus stabiliteit van de constructie is letterlijk van levensbelang. Een delegatie van de bouwploeg is daarom naar het Vikingeskibsmuseet in Roskilde (Denemarken) geweest waar al meer dan dertig jaar archeologisch verantwoorde zeilschepen worden gebouwd op basis van bodemvondsten. De schepen worden gebouwd om mee te varen. Met deze projecten worden in Denemarken oude beroepen in stand gehouden als een botenbouwer, een wever, een touwslager en een smid.

Bouwteam

Het bouwteam is vijftien man groot en brengt ervaringen vanuit diverse disciplines bij elkaar. Conservator Luit van der Tuuk van museum Dorestad brengt de historische kennis in. Er is een botenbouwer bij, er is kennis op het gebied van project management, van bouw en zijn mensen opgeleid tot meubelmaker. Zelfs de vraag "is er een docter in de zaal" kan vaak positief beantwoord worden. Het bouwteam wordt ondersteund door het bestuur van Stichting Wijkse Projekten, waar ook projectleider Coos van den Hoek deel uit maakt. Peter Post is voorman en verdeelt het werk.

Te water

De te waterlating zal zeker nog wel een jaar of twee op zich laten wachten. Op termijn wordt dit een mooie aanvulling op het aanbod voor de Wijkse bezoeker. Je kunt er dan naar verwachting zowel historie opsnuiven als lekker fysiek bezig zijn.

 

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox