Logo wijksecourant.nl


Mathijs Bouman (Florian) laat aan Michel Wortman (The Men's Club) zien dat hij bij de nieuwe inrichting van Florian al rekening heeft gehouden met het nieuwe beeldmerk
Mathijs Bouman (Florian) laat aan Michel Wortman (The Men's Club) zien dat hij bij de nieuwe inrichting van Florian al rekening heeft gehouden met het nieuwe beeldmerk (Foto: Ben Blom)

Ondernemers blij met beeldmerk

Op maandag 12 februari zal Citymanager Rutger van Stappershoef een beeldmerk voor de binnenstad presenteren. Bij het beeldmerk zullen een vijftal tekenfiguren getoond worden die samen de rijke historie van Wijk bij Duurstede vertellen.

Door Ben Blom

Wijk bij Duurstede - Rutger heeft meer dan tachtig gesprekken gevoerd met ondernemers en belanghebbenden in de historische binnenstad. Hem was vrij snel duidelijk dat er behoefte is aan een bindende factor. Maar ook was duidelijk dat dat alleen zin heeft als dat ook breed gedragen wordt.

Goed ontvangen
Rutger voelt zich goed ontvangen in de Wijkse binnenstad. Op enkelen na heeft hij alle ondernemers gesproken. Na de presentaties kreeg hij positieve reacties, maar hij reageerde daar steeds op met de vraag: ga je mee doen, hoe ga je het gebruiken? De dertig ondernemers die daar een positief antwoord op hebben, zijn maandag ook uitgenodigd bij de presentatie.

Gereedschap
We spreken met Mathijs Bouman van Hotel Bistro Florian en Michel Wortman van herenmodezaak The Men's Club. Zij horen bij de groep van dertig. Michel is er blij mee dat het initiatief nu komt: we kunnen op deze manier gebruik maken van de rijke historie van de binnenstad. We hebben dan iets staan als de film Redbad gaat draaien en het museum naar het oude stadhuis is verhuisd. Voor Mathijs speelt in de timing ook mee dat het ruim vóór het seizoen wordt afgetrapt. Voor de horeca is de combinatie beeldmerk en getekende figuren op vele manieren te gebruiken.

Eigen invulling
Beide ondernemers zien de ontwerpen als een basis waar je per bedrijf een eigen invulling aan kunt geven. Michel laat ontwerpen zien waarbij het heden is verbonden met de historie. De eerste bestelling is al onderweg. Samen verzinnen ze onder een kopje koffie wat de bakker en de delicatessenzaak zouden kunnen doen. Ieder zijn eigen producten en invulling maar daardoor elkaars aanvulling.

Andere kijk op Wijk
Door zo bezig te zijn met de historie ga je ook anders naar je vertrouwde omgeving kijken. Zo wijst Michel op de drempel in het Huis Nederhoff (nu By Freak) die behoorlijk uitgesleten is van meer dan vijfhonderd jaar intens gebruik.

Collector's items
De ondernemers verwachten dat naast producten met een vaste plek in het assortiment de figuurtjes ook ingezet zullen worden in acties. Mooi om een verzameling van collector's items aan te leggen.

Start
Rutger is blij met het enthousiasme van de ondernemers. Dat dertig ondernemers meteen al hebben aangegeven in te zullen haken, is boven verwachting van velen. Hij hoopt snel in gesprek te kunnen met de ondernemers die zijn presentatie nog niet gezien hebben. Hij verheugt zich op de eerste producten die spoedig gemaakt zullen worden en waarvan de eerste bestellingen binnen zullen komen.

reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox